Δευτέρα, 29 Απριλίου 2013

Επιτραπέζια παιχνίδια



ΤΟΜΠΟΛΑ ΤΗΣ ΆΝΟΙΞΗΣ






















ΥΛΙΚΑ
  •          4  κομμάτια χαρτόνι 10Χ25  για  ατομικές βάσεις παιχνιδιού
  •          δυο ζάρια από το 1 μέχρι το 5, με μια κενή πλευρά


ΣΚΟΠΟΣ  
Ποιος/α θα συμπληρώσει πρώτος/η τη βάση του/της με τις ίδιες εικόνες.


ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Κόψτε 4 κομμάτια χαρτόνι 10Χ25 εκ. και χωρίστε τα σε 10  τετράγωνα το κάθε ένα.
Δώστε στα παιδιά να ζωγραφίσουν λουλούδια, ώστε να έχετε 20 ζεύγη όμοιων λουλουδιών.
Κρατήστε τα δύο χαρτόνια για βάση και τα άλλα δύο κόψτε τα, ώστε να δημιουργηθούν 20 κινητές τετράγωνες κάρτες και τοποθετείστε τες μπερδεμένες ανάμεσα στους παίκτες.

ΩΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
·   Οι 20 κάρτες  5Χ5 εκ. είναι στο κέντρο ανακατεμένες. Κάθε παίκτης/ρια έχει μπροστά του/της την ατομική βάση παιχνιδιού.
·        Αποφασίζουν ποιος/α παίκτης/ρια θα παίξει πρώτος/η.
·      Εναλλάξ κάθε παίκτης/ρια ρίχνει συγχρόνως τα δυο ζάρια και για το νούμερο που θα προκύψει (άθροισμα των δύο ζαριών), βλέπει ποια εικόνα αντιστοιχεί στη βάση του/της.
·      Μόλις βρει τη σωστή εικόνα από το σωρό, την παίρνει και τη βάζει πάνω στην όμοιά της, στη θέση που αντιστοιχεί στο νούμερο που έφερε όταν έριξε τα ζάρια.

ΠΟΙΟΣ/Α ΘΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙ ΠΡΩΤΟΣ/Η ΤΗΝ ΚΑΡΤΕΛΑ ΤΟΥ/ΤΗΣ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΣ ΤΙΣ 10 ΚΑΡΤΕΣ; 
Ο/Η ΝΙΚΗΤΗΣ/ΡΙΑ

Εναλλακτικά:
·   Μπορεί να παιχτεί σαν παιχνίδι ταχύτητας, ποιος/α από τους δύο θα συμπληρώσει πρώτος/η την καρτέλα του/της, χωρίς να ρίχνουν τα ζάρια, χωρίς χρονικό περιθώριο ή στο χρόνο μιας κλεψύδρας.





Ο ΚΑΙΡΟΣ

Κατά τη διάρκεια ενός σχεδίου εργασίας για τον καιρό



ΤΙ ΥΛΙΚΑ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΜΕ;

·       4  παραλληλόγραμμες καρτέλες  
·        20 μικρά τετράγωνα χαρτάκια
·       1 ζάρι



ΣΚΟΠΟΣ 
Να βρει ο κάθε παίκτης/ρια ανάμεσα στα γράμματα που είναι στο κέντρο, αυτά που χρειάζεται για να συμπληρώσει τη λέξη του/της.

ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Γράψτε σε κάθε καρτέλα ένα στοιχείο του καιρού με 5 γράμματα, με διαφορετικό χρώμα το κάθε γράμμα. Σε όλες τις λέξεις τα γράμματα έχουν ίδιο χρώμα ανάλογα με τη σειρά που έχουν στη λέξη. Το πρώτο γράμμα είναι πράσινο, το δεύτερο μωβ, το τρίτο πορτοκαλί, το τέταρτο πράσινο, και το πέμπτο κόκκινο. Με τα ίδια χρώματα γράφουμε τα αντίστοιχα γράμματα στα χαρτάκια.


ΩΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

  • Κάθε παίκτης/ρια ρίχνει με τη σειρά του/της το ζάρι. Ανάλογα με το νούμερο που θα φέρει, βλέπει ποιο γράμμα αντιστοιχεί στη λέξη του/της και ψάχνει ανάμεσα στα χαρτάκια που είναι στη μέση να το βρει.
  •  Όταν το βρει, το τοποθετεί πάνω από τη λέξη στη σωστή του θέση.



ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙ ΠΡΩΤΟΣ ΤΑ 5 ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ; Ο ΝΙΚΗΤΗΣ



Εναλλακτικά:
  •     Αντί για ζάρι με βουλίτσες μπορούν να χρησιμοποιήσουν ζάρι με τα αντίστοιχα χρώματα ή ζάρι με αριθμούς.
  •          Μπορούν να το παίξουν σαν παιχνίδι ταχύτητας χωρίς ζάρι, ποιος παίκτης/ρια θα βρει και θα βάλει τα γράμματα της λέξης του/της στη σωστή σειρά με κλεψύδρα ή χωρίς κλεψύδρα.

  ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ ΤΙ ΑΛΛΟ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΟΥΜΕ;
    Να χρησιμοποιήσουμε λέξεις από την ορθογραφία της Α΄Δημοτικού, π.χ. σκάκι, τρένο, ελάφι, δάσος… για την  εκμάθηση των γραμμάτων και την πρώτη ανάγνωση.






ΜΕΜΟΡΥ ΦΥΛΛΩΝ


ΜΕΜΟΡΥ: Σημαίνει παιχνίδι μνήμης με πολλά ζευγάρια όμοιων καρτών.


ΤΙ ΥΛΙΚΑ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΜΕ; 
Τετράγωνα ή παραλληλόγραμμα χαρτάκια, στα οποία τα παιδιά κολλούν ανά δύο, όμοια φύλλα.


ΠΩΣ ΠΑΙΖΕΤΑΙ; 
Για να παίξουμε το memory με τον κλασικό τρόπο, έχουμε όλες τις κάρτες γυρισμένες ανάποδα. Κάθε παίκτης/ρια γυρίζει δύο, αν είναι ίδιες τις παίρνει και τις κατεβάζει μπροστά του/της σαν δικό του/της ζευγάρι, διαφορετικά τις αφήνει στη θέση τους και παίζει ο/η επόμενος/η.

ΜΥΣΤΙΚΟ
Πρέπει να θυμάστε καλά τη θέση της κάθε κάρτας για να κάνετε όσο το δυνατό περισσότερα ζευγάρια.

ΠΟΙΟΣ Ο ΝΙΚΗΤΗΣ;
Όποιος/α έχει τα περισσότερα ζεύγη στο τέλος.

ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ:
*Μοιράζουμε έναν αριθμό ζυγών καρτών στους/στις παίκτες/ριες και αφήνουμε μερικές κάρτες κάτω ανάποδα. Κάθε παίκτης/ρια κατεβάζει κάτω τα ζευγάρια του/της και μετά ο καθένας και η καθεμία με τη σειρά, παίρνουν μία κάρτα από κάτω και μία αφήνουν. Με τη διαδικασία αυτή όλες οι κάρτες γίνονται ζευγάρια.

*Μοιράζουμε όλες τις κάρτες στους/στις παίκτες/ριες και όλοι/ες κατεβάζουν κάτω τα ζευγάρια που γίνονται αμέσως. Μετά, ο/η πρώτος/η που θα έχετε συμφωνήσει από την αρχή ποιος/α θα είναι, παίρνει μια κάρτα από το/η διπλανό/ή του/της και αυτός/ή με τη σειρά του/της από το/η διπλανό/ή του/η ..….

Οι κάρτες που έχουν απομείνει στα χέρια των παικτών/ριών συνδυάζονται με διάφορους τρόπους μέχρι να γίνει και το τελευταίο ζευγάρι.

ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΑΠΑΛΛΑΓΕΙ ΠΡΩΤΟΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΑΡΤΕΣ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΤΕΣ ΖΕΥΓΑΡΙΑ; Ο ΝΙΚΗΤΗΣ

ΓΙΑ ΠΟΣΟΥΣ ΠΑΙΚΤΕΣ; 3-4






ΤΟ ΒΟΥΝΟ ΜΕ ΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ


ΤΙ ΥΛΙΚΑ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΜΕ;

α) Ένα μεγάλο χαρτί ή χαρτόνι λευκό για βάση
b) Χρωματιστά κομμάτια κανσόν
g)  Ένα ζάρι.

ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ;
Σχηματίζουμε ένα ισόπλευρο τρίγωνο με πλευρά 60 εκατ. Το χωρίζουμε στη μέση, ώστε να δημιουργηθούν δύο πλευρές παιξίματος, μία για κάθε παίκτη/ρια. Σχεδιάζουμε στην κάθε πλευρά 6 σχήματα όπως στην εικόνα και κόβουμε τα αντίστοιχα χρωματιστά χαρτόνια.

ΓΙΑ ΠΟΣΟΥΣ ΠΑΙΚΤΕΣ;
Για 2.

ΠΟΙΟΣ Ο ΣΚΟΠΟΣ;
Κάθε παίκτης/ρια να συμπληρώσει την πλευρά του με τα χρωματιστά σχήματα.

ΚΑΙ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ;
Κάθε παίκτης/ρια έχει μπροστά του το μισό χωρισμένο τρίγωνο και τα κομμένα χάρτινα χρωματιστά σχήματα. Με κλήρωση αποφασίζουν ποιος/ποια θα είναι πρώτος/η και ρίχνουν το ζάρι εναλλάξ. Για το νούμερο που θα φέρει συμπληρώνει το αντίστοιχο σχήμα στη δική του/της βάση παιχνιδιού.

ΠΟΙΟΣ Ο ΝΙΚΗΤΗΣ;
Αυτός/ή που θα συμπληρώσει πρώτος/η την πλευρά του/της.







ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ;
ΝΑΙ, ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ; ΑΦΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΤΡΟΠΟΣ
ΝΑ ΦΘΑΣΕΙ Η ΓΝΩΣΗ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ Ή ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΤΗ ΓΝΩΣΗ
ΠΡΟΘΥΜΟ ΚΑΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ.
ΛΟΙΠΟΝ, ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΦΑΝΤΑΣΙΑ
ΧΑΡΤΙΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ
ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ...


«Το δικό μας παιχνίδι». Ήταν ο χαρακτηρισμός που έδωσαν οι μαθητές και οι μαθήτριές μου, όταν φτιάξαμε πριν χρόνια το πρώτο επιτραπέζιο για την ανάγκη ενός σχεδίου εργασίας για τη ζωγραφική. Σ’ ένα κόσμο γεμάτο παιχνίδια, υπήρχε ένα ξεχωριστό και μοναδικό δικό μας παιχνίδι.

Έτσι ξεκίνησαν όλα, μέχρι που η σχεδίαση, η δημιουργία και το παίξιμο των επιτραπέζιων παιχνιδιών στην τάξη έγινε πάθος, πάθος που το μοιράζομαι με τους/τις συναδέλφους στα σεμινάρια και τώρα σε συνεργασία με την O.M.E.P. Θεσσαλονίκης μέσω του blog της με τα μέλη και όλους όσοι έχουν διάθεση για παιχνίδι.

Παρ ότι όμως έγινε πάθος, παραμένει πάντα η έκπληξη για το πώς ένα επιτραπέζιο σχεδιασμένο πολλές φορές σε ένα απλό χαρτί, με αυτοσχέδια ζάρια και πιόνια προσφέρει σαν δώρο στα παιδιά κοινωνικές και εκπαιδευτικές δεξιότητες με περιτύλιγμα χαράς και ξεγνοιασιάς.

Εργαλείο λοιπόν στην τάξη, όχι μόνο για να διδάξουμε τα πάντα, αλλά να γνωρίσουμε και να αξιολογήσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας καλύτερα.





ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Μαρία Πετκανοπούλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1960, όπου ζει με την οικογένειά της και εργάζεται ως Νηπιαγωγός. Είναι πτυχιούχος του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ο μικρός ζωγράφος των βράχων», που εκδόθηκε τον Απρίλιο του 2010 από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο και τον Απρίλιο του 2011 της απονεμήθηκε από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου-το Ελληνικό τμήμα της ΙΒΒΥ (Διεθνής Οργάνωση για το παιδικό βιβλίο) το Βραβείο «Λότη Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου» ως πρωτοεμφανιζόμενη Συγγραφέας Βιβλίου για παιδιά ή νέους.

Ασχολείται με το σχεδιασμό επιτραπέζιων παιχνιδιών και είναι εισηγήτρια σε βιωματικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς για την ένταξη των επιτραπέζιων παιχνιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μετάφραση Σελίδας


English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified