Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

Επιτραπέζια παιχνίδια

Αυτοσχέδια επιτραπέζια παιχνίδια στο νηπιαγωγείο

Μαρία Πετκανοπούλου, Νηπιαγωγός - Συγγραφέας, Ταμίας της Ο.Μ.Ε.Ρ. Θεσσαλονίκης

Σ’ έναν κόσμο γεμάτο από έτοιμα παιχνίδια εμείς φτιάχνουμε τα δικά μας ξεχωριστά, μοναδικά, αυτοσχέδια επιτραπέζια παιχνίδια, μαγικά εργαλεία όχι μόνο για να διδάξουμε τα πάντα, αλλά για να γνωρίσουμε και να αξιολογήσουμε τους/τις μαθητές/ριές μας καλύτερα.

Γιατί το επιτραπέζιο παιχνίδι:
  • Ενεργοποιεί την ανάπτυξη του εγκεφάλου, αναπτύσσει την ευφυΐα, την ικανότητα της αντίληψης, προάγει τη μαθηματική σκέψη, τη μνήμη, τις γλωσσικές δεξιότητες, τη φαντασία, την παρατηρητικότητα, τη δημιουργικότητα και την ικανότητα συλλογισμού.
  • Φέρνει τα παιδιά σε επαφή με καινούργιες γνώσεις, εμπλουτίζει το λεξιλόγιο, ενισχύει την ικανότητα προσοχής, στρατηγικών σχεδιασμών και γρήγορης λήψης αποφάσεων.
  • Το επιτραπέζιο παιχνίδι προάγει την κοινωνικότητα, τη συντροφικότητα, τον καλώς εννοούμενο ανταγωνισμό και προετοιμάζει το παιδί για την αληθινή ζωή.

Γιατί τελικά και η αληθινή ζωή τι είναι;

Ένα παιχνίδι και ας μάθουμε με ένα επιτραπέζιο να το παίζουμε καλά!

ΙΔΕΕΣ ΛΟΙΠΟΝ ΚΑΙ ΦΑΝΤΑΣΙΑ
ΧΑΡΤΙΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ
ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ



Οι χαρταετοί της άνοιξης


Μπορεί ο καιρός την Καθαρά Δευτέρα να μη μας έκανε τη χάρη να πετάξουμε χαρταετό, αλλά με το επιτραπέζιο «ΟΙ ΧΑΡΤΑΕΤΟΙ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ», η ελπίδα να γεμίσει ο ουρανός χρωματιστά πουλιά ανανεώνεται κάθε μέρα!!! 


ΓΙΑ ΠΟΣΟΥΣ ΠΑΙΚΤΕΣ;
Για 4 έως 6


ΤΙ ΥΛΙΚΑ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΜΕ;
  • 6 μικρά χαρτόνια σε τραπέζιο σχήμα, με τη μεγάλη πλευρά 22 εκ. και τη μικρή 15εκ.
  • 72 μικρά ισόπλευρα τρίγωνα με πλευρά 6 εκ., σε 6 διαφορετικά χρώματα
(12 κόκκινα, 12πράσινα, 12 λαχανί, 12 ροζ, 12κόκκινα, 12 μπλε)
  • 1 μεγάλο ζάρι που σε κάθε πλευρά του έχει ένα χρωματιστό τριγωνάκι από τα χρώματα που είναι τα υπόλοιπα τρίγωνα και 1 ζάρι με νούμερα από το 1 μέχρι το 6
  • Μία κόλλα Α4 στην οποία ένας/μία βοηθός καταγράφει το σκορ
  • 4-6 πιόνια


ΠΟΙΟΣ Ο ΣΚΟΠΟΣ;
Να συμπληρώσει κάθε παίκτης/ρια το χαρταετό του/της με 6 τρίγωνα διαφορετικού χρώματος.


ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ;
  • Δώστε στα παιδιά να κόψουν 72 μικρά ισόπλευρα τρίγωνα.
  • Σχεδιάστε και κόψτε στο χαρτόνι τα 6 τραπέζια, κομμάτια της βάσης του παιχνιδιού, όπως τα δικά μας στη φωτογραφία.
  • Κολλήστε σε κάθε τραπέζιο 5 τρίγωνα, έτσι ώστε σε όλη τη βάση να υπάρχουν 30 τρίγωνα, 5 από κάθε χρώμα (5Χ6).
  • Φτιάξτε ένα μεγάλο αυτοσχέδιο ζάρι ή χρησιμοποιείστε έναν κύβο από οποιοδήποτε παιχνίδι έχετε και κολλήστε στις 6 πλευρές από ένα χρωματιστό τριγωνάκι.
  • Πλαστικοποιήστε αν θέλετε τα υπόλοιπα 36 τρίγωνα.
  • Γράψτε τα ονόματα των παιδιών που παίζουν σε κόλλα Α4.


ΚΑΙ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ;
  • Τα παιδιά στήνουν τα 6 τραπέζια με τέτοιον τρόπο, ώστε να σχηματιστεί ένα 6πλευρο, που θα είναι η βάση του παιχνιδιού και στη μέση σκορπίζουν τα 36 χρωματιστά τρίγωνα. Κάθονται γύρω από τη βάση και κάποιος/α βοηθός καταγράφει το σκορ.
  • Τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι, βλέπουν ποιο χρώμα έτυχαν και βάζουν το πιόνι τους σε ένα οποιοδήποτε τρίγωνο ίδιου χρώματος στη βάση, παίρνοντας ένα από τα σκορπισμένα τρίγωνα μπροστά τους. Είναι το πρώτο τρίγωνο του χαρταετού τους. Όταν όλοι οι παίκτες ρίξουν το ζάρι, στο δεύτερο γύρο ξαναρίχνουν και μετράνε πόσες θέσεις μετακίνησαν το πιόνι τους μέχρι να πέσει στο χρώμα που έφεραν.
  • Ο βοηθός γράφει δίπλα στο όνομα του κάθε παίκτη/ριας τόσες γραμμές όσες θέσεις μετακίνησε το πιόνι του/της για να το αφήσει στην επόμενη θέση μετακίνησης που του υποδεικνύει η ζαριά.
  • Έτσι, συνεχίζεται το παιχνίδι μέχρι να συμπληρώσουν όλοι/ες οι παίκτες/ριες τους χαρταετούς τους με 6 διαφορετικά χρωματιστά τρίγωνα.

ΠΟΙΟΣ Ο/Η ΝΙΚΗΤΗΣ/ΡΙΑ;
Αυτός/ή που θα συμπληρώσει πρώτος/η το χαρταετό του/της έχοντας διανύσει τη μικρότερη διαδρομή (έχει λιγότερες γραμμές).


Εναλλακτικά:
  • Οι παίκτες/ριες ρίχνουν το ζάρι με τα χρώματα, βάζουν το πιόνι τους τυχαία σε μια θέση ίδιου χρώματος και ξεκινούν τη διαδρομή τους στη βάση του παιχνιδιού παίρνοντας το πρώτο τους κομμάτι. Στη συνέχεια, ρίχνουν το ζάρι με τα νούμερα και μετακινούν το πιόνι τους τόσες θέσεις όσες η ζαριά που έφεραν. Αν πέσουν σε χρώμα που δεν έχουν, τότε παίρνουν το αντίστοιχο χρωματιστό τρίγωνο και με αυτόν τον τρόπο συνεχίζουν μέχρι να συμπληρώσουν το χαρταετό τους με τα 6 χρωματιστά τρίγωνα.






Ο βάτραχος κι ο ξένος





Από το βιβλίο του Μαξ Βέλθουις «Ο βάτραχος και ο ξένος»

ΓΙΑ ΠΟΣΟΥΣ ΠΑΙΚΤΕΣ;
2 - 4
ΤΙ ΥΛΙΚΑ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΜΕ;
  • 1 χαρτόνι 40Χ 50 εκατοστά
  • 25 μικρές κάρτες 6Χ7 εκατοστά από άσπρο κανσόν
  • 1 μεγάλο ζάρι
ΣΚΟΠΟΣ
Να συμπληρώσει κάθε παίκτης/ρια τους 5 ήρωες και τις ηρωίδες του παραμυθιού.

ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ;
  • Δώστε στα παιδιά να ζωγραφίσουν στις 25 μικρές κάρτες τους/τις ήρωες/ίδες του παραμυθιού από 5 φορές τον/την καθένα/καθεμιά. Θα ζωγραφίσουν δηλαδή 5 βατράχους, 5 γουρούνια, 5 ποντίκια, 5 λαγούς και 5 πάπιες.
  • Σχεδιάστε στο μεγάλο χαρτόνι τη βάση του παιχνιδιού όπως το δικό μας στη φωτογραφία, βάζοντας σε κάθε πλευρά την πρώτη συλλαβή από τα ζώα ΒΑτραχος , ΠΑπια, ΓΟΥρούνι, ΠΟντίκι, ΛΑγός με διαφορετική σειρά στην κάθε πλευρά.
  • Φτιάξτε ένα μεγάλο αυτοσχέδιο ζάρι ή χρησιμοποιείστε έναν κύβο από οποιοδήποτε παιχνίδι έχετε και κολλήστε στις 5 πλευρές 5 κάρτες, μία για κάθε ζώο.
  • Μπορείτε να πλαστικοποιήσετε αν θέλετε τις υπόλοιπες κάρτες.


ΚΑΙ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ;
  • Τα παιδιά κάθονται γύρω από τη βάση. Στη μέση έχουν ανακατεμένες τις 20 κάρτες των ζώων που ζωγράφισαν και αποφασίζουν ποιος/α θα ξεκινήσει πρώτος/η.
  • Ρίχνουν το ζάρι, βλέπουν ποιο ζώο έτυχαν, το παίρνουν και το βάζουν στη σωστή θέση, δηλαδή εκεί που η γραμμένη συλλαβή αντιστοιχεί με την πρώτη συλλαβή του ζώου που είναι ζωγραφισμένο στην κάρτα.

Ο/Η ΝΙΚΗΤΗΣ/ΡΙΑ;
Αυτός/ή που θα συμπληρώσει πρώτος/η τα πέντε ζώα του παραμυθιού.
Εναλλακτικά:
  • Μπορεί να παιχτεί σαν παιχνίδι ταχύτητας, ποιος/α από τους/τις
    παίκτες/ριες θα συμπληρώσει πρώτος/η την πλευρά του/της, χωρίς
    να ρίχνουν τα ζάρια.

  • Αφού το παίξουν αρκετά και μάθουν πια να αναγνωρίζουν τις συλλαβές, μπορούν να χρησιμοποιήσουν άλλο ζάρι που στις πλευρές έχει γραμμένα νούμερα από το 1 μέχρι το 5 ή τις αρχικές συλλαβές. 



Αυτοσχέδια επιτραπέζια παιχνίδια στο νηπιαγωγείο

Μαρία Πετκανοπούλου, Νηπιαγωγός - Συγγραφέας, Ταμίας της Ο.Μ.Ε.Ρ. Θεσσαλονίκης
Σ’ έναν κόσμο γεμάτο από έτοιμα παιχνίδια εμείς φτιάχνουμε τα δικά μας ξεχωριστά, μοναδικά, αυτοσχέδια επιτραπέζια παιχνίδια, μαγικά εργαλεία όχι μόνο για να διδάξουμε τα πάντα, αλλά για να γνωρίσουμε και να αξιολογήσουμε τους/τις μαθητές/ριές μας καλύτερα.


Γιατί το επιτραπέζιο παιχνίδι:
  • Ενεργοποιεί την ανάπτυξη του εγκεφάλου, αναπτύσσει την ευφυΐα, την ικανότητα της αντίληψης, προάγει τη μαθηματική σκέψη, τη μνήμη, τις γλωσσικές δεξιότητες, τη φαντασία, την παρατηρητικότητα, τη δημιουργικότητα και την ικανότητα συλλογισμού.
  • Φέρνει τα παιδιά σε επαφή με καινούργιες γνώσεις, εμπλουτίζει το λεξιλόγιο, ενισχύει την ικανότητα προσοχής, στρατηγικών σχεδιασμών και γρήγορης λήψης αποφάσεων.
  • Το επιτραπέζιο παιχνίδι προάγει την κοινωνικότητα, τη συντροφικότητα, τον καλώς εννοούμενο ανταγωνισμό και προετοιμάζει το παιδί για την αληθινή ζωή.


Γιατί τελικά και η αληθινή ζωή τι είναι;


Ένα παιχνίδι και ας μάθουμε με ένα επιτραπέζιο να το παίζουμε καλά!


ΙΔΕΕΣ ΛΟΙΠΟΝ ΚΑΙ ΦΑΝΤΑΣΙΑ
ΧΑΡΤΙΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ
ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μετάφραση Σελίδας


English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified